Ostródzianie od tygodnia bez przerwy angażują się w pomoc uchodźcom z Ukrainy. Organizują zbiórki ubrań, żywności czy rzeczy medycznych. Ale ta fala uciekających przed wojną dopiero wzbiera. Też w naszej Ostródzie. Po wielkim narodowym zrywie czeka nas długi marsz. Racjonalne pomaganie, koordynacja działania, wytrwałość i …mnóstwo mniej akcyjnej pracy.
Koleżanka nazwała stan, w którym teraz jesteśmy „paniką emocji”. Coś w tym jest. Zapewne wszyscy wciąż jesteśmy jeszcze w szoku. Ale też trochę przeglądamy się w lustrze i zachwycamy nasza własną dobrocią. Zastanawiam się jak długo wytrwamy w tym uniesieniu? Bo nikt nie wie, ile ta wojna potrwa, ile ludzi jeszcze do nas ucieknie.
Pożywienie, ubranie i schronienie na początek są oczywiście niezbędne. Ale za dzień, tydzień, miesiąc trzeba stworzyć system pomocy. Akcje pomocowe nie wystarczą. Potrzebne są działania długofalowe. Konkretna pomoc i informacje dla dopiero co przybyłych tu osób. Pomoc prawna, pomoc psychologiczna. Informacje pozwalające odnaleźć się w nowym miejscu, zaadaptować. Informacje o dostępie do opieki medycznej, opieki nad dziećmi i o możliwości podjęcia pracy.
I to właśnie postanowiliśmy robić. Wspólnie z przyjeżdżającymi do Ostródy uchodźcami iść w długą drogę zaadaptowania się do funkcjonowania u nas. Zgłosiła się do nas grupa dobrych ludzi, którzy nam w tym pomagają.

Część z nich to osoby z Ukrainy, które tu w Ostródzie już długo mieszkają i pracują. Ich wsparcie jest niezastąpione. Mamy też kontakt z przedstawicielami zakładów pracy, samorządów. Budujemy bazę osób mogących udostępnić uchodźcom lokum. Oraz bazę wolontariuszy, którzy mogą wesprzeć nasze działania – od pomocy prawnej po opiekę nad dziećmi czy naukę języka. Bo w tym momencie dopiero stoimy przed sprawdzianem czy nowej sytuacji sprostają nasze systemy, np. służba zdrowia i edukacja.
Jeśli Ty też jesteś gotowy / gotowa na nieść pomoc – zapraszamy: Dołącz do nas ! Wypełnij odpowiedni formularz.
Od poniedziałku (7 marca) w siedzibie RzeczJasna działa punkt informacyjny, w którym można uzyskać informacje w sprawach:
- wsparcia procesu adaptacji oraz wsparcie w załatwieniu podstawowych życiowych sprawach po przyjeździe do Polski;
- informacje i pomoc w legalizacji pobytu w Polsce;
- pomoc w znalezieniu pracy i pomocy w procesie rekrutacji;
- pomoc w znalezieniu szkoły dla dziecka.
Usługi punktu będziemy rozszerzać w najbliższych dniach o kolejne wsparcie o czym będziemy Was stale informować.
W punkcie pracują osoby posługujące się językiem ukraińskim oraz angielskim lub rosyjskim.

Zapraszamy na dyżury
Centrum Użyteczności Publicznej, Jana III Sobieskiego 9 lok.116
od poniedziałku do piątku 10:00-13:00 i 17:00-20:00
Telefon czynny w godzinach pracy punktu: +48 662 103 272
Więcej informacji:
Działajmy wspólnie. Jak długo? Tak długo jak będzie trzeba. Aż nasi goście z Ukrainy będą mogli wrócić do siebie i odbudować swój kraj.