Ranking diet

Co właściwie rozumie się pod pojęciem „dieta”? Czy jest to ten czas, kiedy należy narzucić sobie restrykcje i ograniczenia jedzeniowe, żeby stracić nadmiar kilogramów? Kiedy trzeba jeść niesmaczne jedzenie i chodzić głodnym? I z utęsknieniem czekać na powrót do swoich ulubionych potraw?


Zdrowe myślenie o jedzeniu

Czy może raczej pod pojęciem „dieta” należy rozumieć taki sposób żywienia, jaki zapewnia dostarczenie wszystkiego, czego potrzebuje organizm do prawidłowego funkcjonowania. Bez głodu i ciągłego myślenia o tym, czego jeść nie wolno.

Diet jest mnóstwo. Zarówno krótkotrwałych, obliczonych na szybki efekt schudnięcia, jak i długotrwałych. Można się w tym pogubić.

Niektóre diety szkodzą zdrowiu. Pisałam o tym, że dieta keto budzi wiele zastrzeżeń i nie jest polecana przez Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, jak i organizacje polskich dietetyków.

Którą dietę wybrać?

Przejrzałam zestawienia i analizy publikacji od 2017 r. do aktualnych z roku 2022. (źródło)

Wynika z nich, że najlepszymi dla zdrowia sposobami jedzenia są:

  • dieta śródziemnomorska
  • dieta DASH
  • dieta MIND
  • dieta fleksitariańska – pojawiła się w zestawieniach w 2019 r. jej założenia bliskie są diecie planetarnej
  • wysoko w notowaniach znalazła się też dieta wegetariańska

Jakie kryteria specjaliści brali pod uwagę przy ocenie? Łatwość stosowania, efektywność w krótko- i długoterminowej utracie nadmiernych kilogramów, zapewnienie wszystkie potrzebnych składników odżywczych, bezpieczeństwo stosowania, możliwość zapobiegania cukrzycy i chorobom serca oraz wspomaganie leczenia tych schorzeń. Ten ranking nie zmienił się na przestrzeni ostatnich lat.

Wszystkie wymienione wyżej sposoby żywienia opierają się na dużej ilości warzyw i owoców, produktach pełnoziarnistych, nasionach roślin strączkowych, dobrych tłuszczach roślinnych, niskotłuszczowym nabiale – szczególnie fermentowanym. Mięso i jego przetwory mają niewielki udział w tych stylach jedzenia.

Czego unikać?

Na ostatnich miejscach w zestawieniach zajmują diety: paleo, Dukana, Atkinsa, niskowęglowodanowa, keto i zmodyfikowane keto. Wszystkie te sposoby żywienia łączy to, że kuszą szybkimi efektami utraty wagi, ale narzucają reguły, jakich nie da się utrzymać długi czas. Wszystkie są bogatobiałkowe i ubogowęglowodanowe. Niosą ze sobą ryzyko niedoborów witamin i minerałów. Nie promują długofalowych zmian w stylu życia.

Cóż.. Cudów nie ma. Też żałuję. Aby skutecznie poprawić sobie stan zdrowia, kondycję, wagę trzeba zmiany. Takiej prawdziwej i długotrwałej, najlepiej na całe życie.

Źródła:
https://ncez.pzh.gov.pl/zdrowe-odchudzanie/skuteczne-odchudzanie/ranking-diet-dieta-srodziemnomorska-najzdrowsza-dieta-2022/

Autor

  • Z pierwszego i lubianego zawodu: bibliotekarka. Z wyboru, pasji i życiowej potrzeby: specjalistka żywienia człowieka i dietetyki. Dla frajdy, i żeby się nie nudzić: plastyczka amatorka i florystka z egzaminem.