Dieta keto – dieta cud czy zagrożenie dla zdrowia?

Dieta ketogeniczna. Sposób odżywiania z dużą ilością tłuszczu i białka a ograniczeniem węglowodanów. Czyli dużo mięsa, jajek i masła, orzechów, serów, oliwy, ale mało pieczywa, makaronu, kasz, owoców i warzyw skrobiowych. Temat budzący sporo kontrowersji.


Wiem, że ma wielu zwolenników. Wiem, że na You Tube są filmy promujące ten styl odżywiania. Wiem też, że wiele osób chudnie na diecie keto. Chudnąć można na wiele niesprzyjających zdrowiu sposobów…

Dieta keto? A po co to komu?

Skąd pomysł na dietę bogatą w białka – czyli mięso i nabiał oraz tłuszcze? Otóż w latach 20-tych XX wieku zauważono, że u chorych na padaczkę zmniejsza się ilość napadów chorobowych podczas stosowania głodówek. Zbadano, że dzieje się tak, gdy podnosi się poziom ciał ketonowych. Aby wykorzystać ten efekt bez głodzenia chorych, zastosowano dietę bogatą w białka i tłuszcze. I faktycznie taki sposób żywienia stosuje się też czasem u dzieci z lekooporną padaczką. Stosuje się też czasem tę dietę jako wspomaganie w terapii onkologicznej. Jednak są to sytuacje, gdy człowiek jest pod ścisłą opieką lekarzy!

Jak podaje Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej:

„Dieta ketogenna stanowi dokładne zaprzeczenie współczesnych zaleceń żywieniowych i jest niewłaściwa dla zdecydowanej większości osób.”

Dlaczego dieta keto jest niezdrowa?

Jadłospis z dużą ilością tłuszczy stanowi jedną z przyczyn podwyższonego stężenia cholesterolu i przedwczesną miażdżycę naczyń krwionośnych. Należy więc systematycznie badać poziom lipidów we krwi. Do stosowania diety keto konieczna jest prawidłowa czynność wątroby. Jakakolwiek niewydolność stanowi przeciwwskazanie dla takiego sposobu żywienia.

Wiele osób nie toleruje wysokotłuszczowej diety i częste są bóle brzucha, zgaga, wzdęcia i zaparcia. Te ostatnie spowodowane zbyt małą ilością błonnika (błonnik dostarczany jest głównie przez warzywa, owoce, ziarna). Te problemy pojawiają się w dosyć szybko przy stosowaniu diety ketogenicznej. Przy odpowiednim postepowaniu są do opanowania.

W dłuższej perspektywie mogą pojawić się zaburzenia poziomu elektrolitów, niedocukrzenia, obrzęków, uszkodzenia nerek i wątroby a nawet uszkodzenia serca. Często występuje kamica nerkowa, więc konieczne jest profilaktyczne alkalizowanie moczu, obfite nawadnianie i wykonywania kontrolnych badań.

Jako dieta jednostronna powoduje też niedobory witamin i mikroelementów jakich normalnie dostarcza dieta urozmaicona, bogata w warzywa i owoce. Konieczna może się okazać dobrze dobrana suplementacja. Dobrze dobrana, czyli dobrana przez specjalistę. Nie wystarczy dowolnie wybrany preparat multiwitaminowy.

Przecież chodzi o zdrowie!

A przecież przy podejmowaniu zmian w odżywianiu chodzi o poprawę stanu zdrowia. Wysokobiałkowy i wysokotłuszczowy sposób odżywiania bywa bardzo pomocny przy niektórych schorzeniach, jednak powinien być prowadzony pod nadzorem medycznym. Trudno w tej sytuacji mówić, ze dieta ketogeniczna jest sposobem na normalne zdrowe żywienie.

PS Skoro dieta ketogeniczna nie jest wskazana, następnym razem napiszę jakie sposoby żywienia sprawdzają się najlepiej.

Źródła:

https://ncez.pzh.gov.pl/choroba-a-dieta/dieta-ketogenna/

https://ncez.pzh.gov.pl/ciaza-i-macierzynstwo/dieta-ketogenna-w-okresie-ciazy-niebezpieczna-i-pseudonaukowa-propozycja-odzywiania/

https://bedietcatering.pl/dieta-ketogeniczna-jadlospis-tygodniowy/

Autor

  • Z pierwszego i lubianego zawodu: bibliotekarka. Z wyboru, pasji i życiowej potrzeby: specjalistka żywienia człowieka i dietetyki. Dla frajdy, i żeby się nie nudzić: plastyczka amatorka i florystka z egzaminem.

One comment

Comments are closed.