Wege czy Vege .. ???

Wegetarianizm i veganizm/ weganizm , coraz popularniejsze sposoby jedzenia. Ciągle jednak nie wszyscy rozumieją na czym polegają. I pełna dobrych chęci ciocia proponuje „To zostaw mięso, zjedz sam sos” 😉 A w niektórych restauracjach proponują rybę, bo „to nie mięso” i nie zawsze wiedzą, że ser jest pochodzenia zwierzęcego.

Zacznijmy od początku.

Wegetarianizm

Wegetarianizm to sposób odżywiania polegający na rezygnacji z jedzenia mięsa. W jadłospisie wegetarianina są warzywa i owoce, orzechy, strączki, ziarna, tłuszcze roślinne, mleko i jego przetwory oraz jajka. To tak najbardziej ogólnie.

Wegetarianizm nie jest jakimś nowomodnym wymysłem. Znani są z historii wielcy tego świata pozostający na diecie bezmięsnej ( Plutarch, Pitagoras, George Bernard Shaw). Stare polskie książki kucharskie podają przepisy dla jaroszy – to dawne określenie właśnie wegetarian.

vegetable salad on white and blue round floral plate
Photo by Tranmautritam on Pexels.com

Jadłospis wegetariański, prawidłowo skomponowany dostarcza człowiekowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Jak podaje  NCEŻ na diecie wegetariańskiej mogą być również dzieci.
https://ncez.pzh.gov.pl/dzieci-i-mlodziez/nawet-dzieci-moga-byc-na-diecie-wegetarianskiej/

Mięso nie jest koniecznym składnikiem zdrowej diety dla ludzi.

Weganizm

Weganizm to sposób odżywianie w którym rezygnuje się ze wszystkich składników pochodzenia zwierzęcego. Wszystkich to znaczy oprócz mięsa (ryba to też mięso) też z : mleka – co za tym idzie serów, jajek, tłuszczy zwierzęcych (tak, masła też ) czasem też z miodu a na pewno z żelatyny ( owocowe galaretki maja najczęściej żelatynę, chyba, że użyty został agar).

close up of salad in bowl
Photo by Pixabay on Pexels.com

Aby dobrze skomponować jadłospis wegański trzeba trochę bardziej się postarać. Jednak nie jest to obecnie bardzo trudne. W każdym już chyba sieciowym sklepie spożywczym można kupić wegańskie pasty kanapkowe, zupy i sałatki,  „mleka” i „sery”. Trochę niezrozumiały jest w tej sytuacji problem wielu profesjonalnych kucharzy ze skomponowaniem wegańskich posiłków.

Weganie jak i wszyscy inni ludzie nie lubią chodzić głodni

Skąd biorą składniki, których inni dostarczają sobie z pokarmami pochodzenia zwierzęcego? Te o które najbardziej martwią się sceptycy?

Białko w diecie roślinnej jest dostarczane z roślin strączkowych, pestek, orzechów, także przetworzonych jak tofu, makarony z roślin strączkowych, jogurty i „mleka” roślinne. Dobrym źródłem żelaza to m.in. tofu, suche nasiona soi, komosa ryżowa, fasola biała, suszone morele, soczewica czerwona, amarantus, figi suszone, kasza gryczana i jaglana. Bogate w wapń są : mak, sezam, natka pietruszki, amarantus, fasola biała, fasola czerwona, migdały, jarmuż, kapusta, brokuł. Wzbogacone w wapń są „mleka” roślinne, jogurty, tofu. Suplementacji może wymagać wit.B12 i D. Jednak w naszym klimacie niedobory wit.D są dosyć powszechne a jej suplementacja wskazana nie tylko dla wegan. Dobre kwasy tłuszczowe omega 3-6-9 pochodzą właśnie z olejów roślinnych i np. algach morskich.

Ilość witamin, minerałów, przeciwutleniaczy w jadłospisie bogatym w warzywa i owoce jest naprawdę duża – to nie ulega wątpliwości, myślę, że dla nikogo.

Zrozumienie na czym polega dieta wege/vege nie jest takie trudne, prawda? 😊

https://blog.viva.org.pl/2015/11/02/plutarch-tolstoj-i-inni-slawni-wegetarianie/ https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/zasady-zdrowego-zywienia/dieta-roslinna-od-czego-zaczac-na-co-zwrocic-uwage-przy-kompozycji-diety/

Autor

  • Z pierwszego i lubianego zawodu: bibliotekarka. Z wyboru, pasji i życiowej potrzeby: specjalistka żywienia człowieka i dietetyki. Dla frajdy, i żeby się nie nudzić: plastyczka amatorka i florystka z egzaminem.