Witaminy na przedwiośniu. Skąd je brać???

Wczesna wiosna. Dawniej okres nazywany przedwiośniem. Takie ni to, ni owo. Zmęczeni zimą, wyczekujemy ciepła i słońca. Męczy przesilenie wiosenne. Chodzimy senni, trochę bladawi. Gdzieś w sobie czujemy ochotę i potrzebę sporej dawki witamin, tej energii płynącej z warzyw i owoców oraz błonnika dla rozleniwionych jelit 😉

Ale pora roku nie sprzyja świeżym warzywom i owocom. Nie ma ich jeszcze w naszych ogrodach i na targowisku.

Skąd na przedwiośniu brać witaminy i całe dobro zawarte w warzywach i owocach?

W marcu i początkach kwietnia mamy do dyspozycji przechowywane od ubiegłego sezonu warzywa korzeniowe : marchewki, pietruszki + zielone liście, topinambur, seler, buraki – niesłusznie lekceważone, brukiew– mało znaną a bogatą w wartości odżywcze, cały czas jest cebula i czosnek, wszelkie rodzaje kapusty i odporny na mrozy jarmuż, mamy por i całoroczne pieczarki. Mamy też orzechy i pestki, sycące bogate w dobre tłuszcze i dobrze się przechowujące.

Z naszych rodzimych owoców dostępne są jabłka i gruszki.  

Jeśli rodzime warzywa i owoce to dla nas zbyt mała rozmaitość to przecież w handlu ciągle są obecne pomarańcze, banany, papryka ze swym bogactwem witaminy C  i inne.

Dni ciągle są dosyć chłodne i rozgrzewająca zupa z ziołami czy pieczone w piekarniku warzywa będą dobrym posiłkiem.

A może mrożonki?

Jak najbardziej wskazane jest korzystanie z mrożonych warzyw i owoców. Zebrane w pełni sezonu, dojrzałe i szybko zamrożone zachowują prawie całe swoje odżywcze bogactwo. Gotowych mieszanek warzywnych do przygotowania zup czy podstawy innych dań jest sporo i warto z nich korzystać. Tym bardziej, że jest to wygodne i oszczędza sporo czasu spędzonego w kuchni.

 Jednym z moich ulubionych dań jest mieszanka klasyczna warzyw na patelnię z dodatkiem ziemniaka, wysypana do naczynia do pieczenia. Na to położony mrożony kawałek ryby, trochę przypraw i oleju. Całość ląduje w piekarniku na 20-30 min. Zależy od wielkości porcji i piekarnika. Pracy przy tym jest na jakieś 7 min + czas pieczenia, w którym to czasie możemy zająć się innymi sprawami 😉

Koktajle i smoothie

Spragnieni świeżych smaków chętnie sięgamy po koktajle i smoothie. Wytłaczarką lub sokowirówką zrobimy pyszny sok z buraka, marchewki i jabłka – wszystko lokalne produkty.

Blender sprawdzi się przy zielonym koktajlu z np. szpinaku, jarmużu, kiwi, dosłodzonym daktylem suszonym i wzbogaconym siemieniem lnianym. Albo z pół pęczka pietruszki, jabłka i pomarańczy.  Ten drugi zestaw dla początkujących smakoszy napojów z dodatkiem zielonych liści 😊.

Do przygotowania koktajli można też użyć mrożonych owoców truskawek, malin, porzeczek albo egzotycznego ananasa jako smakowego dodatku.

A czy wiecie, że do śniadaniowego, dodającego energii i pobudzającego, zdrowego koktajlu można dodać kawy?

clear glass jar with brown liquid

Oto prosty przepis na pobudzający koktajl śniadaniowy:

  • banan,
  • 2 łyżki orzechów laskowych,
  • cynamon jeśli lubisz,
  • zaparzona mocna kawa – ok ¼ kubka (bez cukru),
  • 1 łyżeczka miodu,
  • łyżka kakao.

Wykonanie: zblenduj wszystkie składniki, jeśli za gęste dodaj trochę wody.

Smacznego!

Ps. Jeśli potrzebujesz więcej pomysłów napisz 😊

Autor

  • Z pierwszego i lubianego zawodu: bibliotekarka. Z wyboru, pasji i życiowej potrzeby: specjalistka żywienia człowieka i dietetyki. Dla frajdy, i żeby się nie nudzić: plastyczka amatorka i florystka z egzaminem.