Będą dwa nowe ronda w Ostródzie? Skrzyżowania na ulicy Czarnieckiego z Jagiełły i 21-go Stycznia czekają zmiany!

By RzeczJasna lut 14, 2022 #drogi #miasto #Ostróda

Od 8 do 10 lutego br. trwały konsultacje on-line prowadzone w ramach projektu miasta: Human Smart Cities Ostróda. Spotkanie dotyczyło przebudowy dwóch ważnych skrzyżowań. Chodzi o skrzyżowanie ulicy Czarnieckiego z Jagiełły i z 21-go Stycznia. W planach jest zbudowanie w tych miejscach rond.

foto: RzeczJasna

Nowe ronda w Ostródzie mają upłynnić ruch

Powstanie rond z założenie ma upłynnić ruch. Ma też ułatwić wyjazd do Ostródy od strony  Kajkowa. Przypominamy, że w Kajkowie powstaje duży kompleks bloków, a mamy tylko jeden wjazd z tej strony do Ostródy. Obecny na konsultacjach przedstawiciel Powiatowego Zarządu Dróg, zastępca dyrektora: Grzegorz Puzon deklarował, że przy projektowaniu i budowie rond  w miarę możliwości wszystkie potrzeby będą brane pod uwagę. Ale miejsce pod nowe ronda jest ograniczone.

Nowa organizacja ruchu pieszych przy rondach

Oświetlenia przejść dla pieszych, odsunięcia przejść od ronda, tego czy mają być wyniesione nad jezdnię oraz zmianę przejść na dwuetapowe. Z wyjaśnień przedstawiciela Powiatowego Zarządu Dróg  wynika, że  nie ma potrzeby instalowania tam tzw. „inteligentnych” przejść dla pieszych. Lepszym rozwiązaniem w tym miejscu będzie stałe dobre doświetlenie pasów. Przejścia będą odsunięte od ronda co najmniej na 5 metrów, tak aby zjeżdżający z ronda samochód miał możliwość zatrzymać się przed przejściem. Przejścia wyniesione nad poziom jezdni sprawdzają się na prostych odcinkach drogi, ale przy rondzie stanowią zbyt duże utrudnienie w ruchu. Stąd planowane jest zbudowanie przejść dwuetapowych, czyli takich z wyspą na środku.  Nie ma niestety miejsca ani zarządca drogi nie widzi potrzeby tworzenia pasu zieleni rozdzielającego kierunki ruchu na drogach dojazdowych do rond.

Wielkość rond

Planowana średnica wewnętrznego kola to około 30 metrów, czyli porównywalna z rondem na 11-go Listopada i Pieniężnego oraz Rondem Solidarności na ul. Grunwaldzkiej. Wiadomo, że wielkość ronda ma znaczenie dla wygody kierowców i faktycznej płynności ruchu.  Nie można też zapomnieć, że tymi ulicami porusza się też ruch samochodów ciężarowych, miejskich autobusów i busów pasażerskich.

Nowe ronda w Ostródzie. Ale przystanki mają zostać „po staremu”

Pierwotnie Miasto oraz zarządca drogi mieli też pomysł na  przeniesienia przystanków autobusowych znajdujących się obecnie przy ul. Czarnieckiego na wysokości „Blaszaka”.  Przystanki miały znaleźć się powyżej skrzyżowania, mniej więcej na wysokości „Bunkra” i obecnego postoju taksówek. Po konsultacjach i rozważeniu argumentów „za i przeciw” na szczęście chyba odstąpili od tego pomysłu.

Ruch rowerowy i estetyka rond

Założenia są takie, aby droga rowerowa była wydzielona od ruchu samochodowego i chodnika oraz aby połączyła oba ronda.

Dyskusję wywołała kwestia wyglądu planowanych rond. Czy powinny tam się znaleźć wyspy zieleni i jakiej, a może instalacje artystyczne lub bruk. My oczywiście wolelibyśmy zieleń, ale wygląda na to, że o tym po części zdecydują możliwości techniczne i to jakiej głębokości dla korzeni owa zieleń będzie potrzebować. Pewnie też kwestie finansowe, bo trzeba się  zajmować później konserwacją i utrzymaniem takiej zielonej wyspy.

Warto się interesować, bo miasto Ostróda szykuj kolejne ważne konsultacje!

Chociaż spotkania konsultacyjne trwały przez trzy dni, nie można powiedzieć, że mieszkańcy uczestniczyli w nich masowo. Oczywiście forma spotkań online stanowi barierę dla wielu osób.  Zabrakło też szerszej informacji o konsultacjach. Dlatego zachęcamy do śledzenia strony projektu i udziału w kolejnych planowanych spotkaniach. Dotyczyć one będą bezpieczeństwa pieszych i zarządzania ruchem.  To zbyt ważny temat, żeby zabrakło Waszego głosu!

Więcej informacji i zapisy poprzednich spotkań mają być dostępne już wkrótce na stronie : https://smart.ostroda.pl/

Ostatnio